التهاب فاشیای کف پا یا خار پاشنه

درد پاشنه پا ناشی از خارپاشنه یا التهاب نیام کف پا ( Plantar fasciitis )
 این بیماری در بین مردم به خار پاشنه معروف است.در واقع خار پاشنه یا heel spur  ممکن است در بسیاری از افراد بطور نرمال وجود داشته باشد و هیچگونه دردی ایجاد نکند. این بیماری در واقع در اثر التهاب و کشیدگی نیام کف پا در محل اتصال آن به استخوان پاشنه بوجود می آید. در حقیقت ،التهاب این نیام سبب درد می شود .

خار پاشنه

این بیماری غالبا در بیماران مسن تر از 40 سال دیده می شود و بیشتر در افراد چاق که بعلت شغلی ، مدت زیادی سرپا هستند دیده می شود.
در این بیماری التهابی ، قسمت تحتانی و قدامی پاشنه پا دردناک است . این ضایعه ممکن است جزئی از یک بیماری التهابی گسترده مانند رایتر باشد .

تظاهرات بالینی:
شکایت بیمار از درد زیر پاشنه به هنگام ایستادن یا راه رفتن می باشد . درد به قسمت داخلی کف پا انتشار می یابد . گاهی ناتوانی حاصله شدید می باشد و بیمار قادر به راه رفتن معمولی نیست . نکته قابل توجه اینکه درد بیمار پس از بیدار شدن و راه رفتن ، شدید بوده و با چند قدم راه رفتن تخفیف می یابد. همچنین پس از مدتی نشستن ، در شروع راه رفتن درد شدید بوده و بعد از چند قدم راه رفتن تسکین می یابد.

خار پاشنه

در معاینه ، حساسیت مشخصی روی محل اتصال نیام کف پا به پاشنه وجود دارد .
رادیو گرافی معمولا یافته غیر طبیعی را نشان نمی دهند . گاهی خار تیزی که از پاشنه و در محل اتصال نیام کف پا و به سمت جلو برجستگی یافته ، دیده می شود ، اما نقش آن در ایجاد بیماری مشخص نمی باشد ، زیرا همانطو که اشاره شد چنین خارهایی در افراد طبیعی نیز ممکن است وجود داشته باشند .

درمان :
درمان، اغلب غیر جراحی و علامتی خواهد بود. کاهش وزن، تجویز داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، و گذاشتن اسفنج خار پاشنه یا heel pad  در کفش برای پیشگیری از وارد آمدن فشار روی نقاط حساس موءثر می باشد.

پد پاشنه جهت درمان خار پاشنه

اگر روش های فوق موثر واقع نشد ، اقدام به تزریق موضعی استروئید به محل حداکثر درد می کنند .

تزریق خار پاشنه

اخیرا" استفاده از شاک ویو نیز متداول گردیده و بر اساس بسیاری از مطالعات ،روش موءثری می باشد. اغلب سه تا پنج جلسه با فاصله یک هفته انجام می گردد.لازم بذکر است ، بهتر است شاک ویو را قبل از تزریق موضعی استروئید انجام داد چرا که حداقل شش هفته پس از تزریق موضعی استروئید نباید از شاک ویو استفاده نمود.

شاک ویو در درمان خار پاشنه

بطور کلی مقاومت به درمان در این بیماران زیاد بوده و می بایست بیماران را از طولانی بودن درمان آگاه نمود.
ورزشهای کششی کف پا نیز در درمان موءثر می باشد.

ورزش خار پاشنه

استفاده از دمپایی رو فرشی نرم در هنگام راهپیمایی روزمره در منزل می تواند در کاهش التهاب مفید باشد.

درمان خار پاشنه

ماساژ کف پا به شکلی که در زیر نشان داده شده نیز می تواند مفید باشد.

درمان خار پاشنه

درد پاشنه پا ناشی از خارپاشنه یا التهاب نیام کف پا ( Plantar fasciitis )

خار پاشنه, درمان خار پاشنه, تزریق خار پاشنه ,شاگ ویو جهت درمان خار پاشنه, کفی طبی خار پاشنه درد پاشنه, پا درد صبحگاهی ,پاشنه پا ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد, شیراز, التهاب کف پا ,التهاب نیام کف پا