English    العربی

آرتروز یا استئوآرتریت مفصل زانو

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد


شایع ترین مفصلی که دچار استئوآرتریت می شود زانواست .

علت آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو :

این بیماری ناشی از روند فرسودگی است که بطور طبیعی و با بالارفتن سن ایجاد می شود . البته تقریبا همیشه عواملی وجود دارند که موجب تسریع این روند می شوند . شایع ترین عامل چاقی است . بنابر دلایلی چاقی اثر سوء بر زانو دارد ولی چنین اثری را بر ران و مچ پا ندارد . سایر عوامل مهم مساعد کننده عبارتنداز : شکستگی که سبب ناهمواری سطوح مفصلی گردد ، بیماری قبلی که باعث آسیب دیدن غضروف مفصلی شود ( خصوصا آرتریت روماتوئید قدیمی یا آرتریت عفونی ) ، صدمه مکانیکی داخل مفصلی قدیمی نظیر پارگی منیسک یا استئوکندریت و در یک راستا نبودن تیبیا و فمور ( مثلا در نزدیک یا دور شدن زانوها به هم ناشی از هر علتی ) .

پاتولوژی آرتروز یا ساییدگی مفصل :
غضروف مفصلی فرسایش یافته و استخوان زیر آن اسکلروزه می شود . هیپرتروفی استخوان در کناره های مفصل سبب ایجاد خارهای استخوانی یا استئوفیتها می گردد . معمولا تمام مفصل گرفتار می شود اما تغییرات ممکن است عمدتا در یکی از مفاصل فمور – تیبیا یا پاتلوفمورال ایجاد شوند .

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد


تظاهرات بالینی آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو :

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد

معمولا بیمار یک خانم چاق و مسن است . در اغلب موارد هر دو زانو گرفتار می باشد . درد مفصل بتدریج افزایش می یابد و پس از فعالیت غیر عادی ، بدتر می شود . ممکن است سائیده شدن مفصل در هنگام حرکت شنیده یا لمس گردد . علایم اغلب با فشار مختصر یا پیچش بدتر می شوند و معمولا یکی از عوامل مساعد کننده ای که قبلا ذکر شد ، وجود دارد .
در معاینه ، زانو بر اثر هیپرتروفی استخوان در کناره های مفصل و تشکیل یک رشته استئوفیت ، مختصری ضخیم شده است . افوزیون مایع در مفصل ، مگر پس از فعالیت زیاد ، بعید می باشد . حرکات تا حدی محدود شده و با کریپتاسیون خشنی همراه هستند . عضله چهار سر ران تحلیل می رود . در موارد شدید دفورمیتی بصورت والگوس یاواروس و درجاتی از فلکسیون ایجاد می گردد .

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد
یافته های پرتو نگاری در آرتروز یا ساییدگی :
باریک شدن فضای مفصلی که در اکثر مفاصل اولین نشانه استئوآرتریت است ، در مورد زانو ، اغلب تا مراحل پیشرفته بیماری قابل مشاهده نمی باشد . اولین نشانه بارز استئوآرتریت زانو ، تیز یا زائده دار شدن کناره های مفصل بویژه دور کشکک و تیبیا می باشد . بعدا کاهش فضای مفصلی ایجاد شده و استئوفیتها در کناره های مفصل تشکیل می شوند .

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد عکس ساییدگی زانو ,عکس آرتروز زان

استخوان زیر غضروف نیز دچار اسکلروز می گردد . در اغلب موارد تکه های آزاد بصورت کدورتهایی در داخل مفصل دیده می شوند ؛ بیشتر این تکه ها واقعا آزاد نبوده و به غشاء سینوویال متصل می باشند .

آرتروز زانو, ساییدگی زانو, ساییدگی مفصل ,زانو درد عکس ساییدگی زانو ,عکس آرتروز زان


درمان آرتروز یا ساییدگی مفصل زانو :
با وجود آنکه تغییرات ساختمانی مفصل غیر قابل برگشت می باشد اما معمولا درمان علامتی در تخفیف علایم موثر است . موثرترین روش فیزیوتراپی می باشد . ورزش هایی به منظور تقویت عضله تحلیل رفته چهار سر ران ، انجام می دهند . گرما درمانی موضعی نیز اغلب بکار می رود . استحکام زانو عمدتا بستگی به عضله چهار سر ران دارد و در صورت قوی بودن این عضله ، حتی با وجود استئوآرتریت واضح ، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد .

ورزش زانو, ورزش چهار سر ران ,ورزش ساییدگی زانو

استفاده از لیزر پرتوان نیز برای کاهش درد توصیه شده است.

لیزر در زانو درد, لیزر پرتوان, لیزر درمانی ,لیزر در ساییدگی مفصل
تزریق داخلی مفصلی استروئید ، ژل یا هیالورونیک و اخیرا" تزریق اوزون می توانند موجب تسکین علایم گردند .

تزریق مفصل زانو ,تزریق ژل ,تزریق کورتون در زانو,تزریق اوزون ,اوزون تراپی
درمان جراحی – جراحی در موارد بسیار پیشرفته که درد شدید دائمی بویژه به همراه دفورمیتی وجود داشته باشد ، انجام می شود . نوع عمل بستگی به وضعیت بیمار دارد . روش های جراحی زیر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند :
1 ) برداشتن تکه های آزاد 2 ) استئوتومی قسمت فوقانی تیبیا
3 ) برداشتن کشکک 4 ) تعویض مفصل و جایگزینی آن با مفصل مصنوعی 5 ) خشک کردن مفاصل .

تعویض مفصل زانو ,جراحی زانو

در اینجا انیمیشنی زیبا که توسط کلینیک تخصصی دکتر ساعد رحیمی نژاد دوبله گردیده ، نمایش داده می شود.


آرتروز یا استئوآرتریت مفصل زانو

آرتروز زانو ز,انو درد ,ساییدگی زانو ,ساییدگی مفصل, دکتر ساییدگی مفصل, دکتر زانو درد در شیراز زانو درد شیراز ,تزریق ژل در زانو ,شیراز ,تزریق اوزون در زانو ,تزریق ژل ,تزریق کورتون ,ازن تراپی ,تزریق استروئید در زانو ,ساییدگی مفصل, تزریق در شیراز کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز

طبیبانه های حافظ

طبیبانه ترین شعر حافظ.....