تورتیکولی نوزادی

تورتیکولی شیرخواری

( تورتیکولی مادر زادی , تورتیکولی عضلانی )

تورتیکولی, کجی گردن, تورتیکولی نوزادی

در تورتیکولی ( کجی گردن ) شیرخواری , انقباض یکطرفه عضله استرنوکلیدوماستوئید موجب کج شدن و چرخیدن سر می شود . در واقع این ضایعه یک تغییر شکل مادر زادی نیست زیرا پس از تولد ایجاد می شود . امروزه در اثر بهبود یافتن اقدامات مامایی , از شیوع این ضایعه به میزان زیادی کاسته شده است .

علت تورتیکولی

علت ایت وضعیت شناخته نشده است . احتمالا وارد آمدن آسیب در هنگام تولد موجب اختلال در خونرسانی عضله استرنوکلیدوماستوئید می شود .

پاتولوژی تورتیکولی

تورتیکولی, کجی گردن, تورتیکولی نوزادی

در موارد استقرار یافته بافت فیبروزی منقبض شده , جایگزین عضله گرفتار می شود . در برخی موارد در ابتدای شیرخواری پیش از کج شدن گردن یک ضخیم شدگی توده مانند عضلانی ( تومور استرنوماستوئید ) وجود دارد . در این موارد هیستولوژی به صورت انفارکتوس عضلانی و جایگزینی توسط بافت فیبروزی می باشد .

علایم بالینی تورتیکولی

کودک که در اغلب موارد سنی بین 6 ماه تا 3 سال دارد , سر خود را به یک طرف کج می نماید . در معاینه , عضله منقبض شده به صورت یک طناب سفت حس می شود . در سمت مبتلا گوش به شانه همان طرف نزدیک می شود . در موارد طول کشیده , صورت در سمت گرفتار با تأخیر رشد مواجه شده و سبب عدم تقارن صورت می شود .

تشخیص تورتیکولی

بایستی این وضعیت را از سایر اشکال کجی گردن که عبارتند از تغییر شکل های مهره های گردنی , تورتیکولی های چشمی , اسپاسم عضلانی ناشی از یک ضایعه التهابی موضعی مانند غدد عفونی و تورتیکولی سایکوژنیک ( هیستریک ) افتراق داد . تظاهرات تشخیصی مهم شامل شرح حال , استرنوماستوئید طناب مانند منقبض شده و نامتقارن بودن صورت می باشند .

درمان تورتیکولی

درمان تورتیکولی, تورتیکولی , ورزش تورتیکولی , کجی گردن

در مراحل اولیه کشش دادن مکرر عضله زیر نظر یک فیزیوتراپیست موٌثر می باشند . در مواردی که بیماری استقرار یافته , بایستی عضله را از محل اتصال تحتانی آن جدا نمود . پس از جراحی باید از ورزش های اصلاحی استفاده شود .

تورتیکولی نوزادی

تورتیکولی , کجی گردن , درمان تورتیکولی , گردن نوزاد, درمان تورتیکولی در شیراز, درمان کجی گردن نوزادان در شیراز, متخصص تورتیکولی در شیراز, متخصص گردن نوزاد در شیراز, درمان کجی گردن در شیراز, متخصص گردن, کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز