English    العربی

آرتروز گردن

ساییدگی مهره های گردنی ( استئو آرتروز)

گردن درد , کولار گردنی ,  ساییدگی  گردن , آرتروز گردن

ساییدگی مهره های گردنی شایع می باشند . در حقیقت این ضایعات تا حدودی در تمام افراد بالاتر از 50 سال دیده می شوند . گرفتاری از دیسک های بین مهره ای شروع شده و به طور ثانویه بر مفاصل بین مهره ای خلفی ( facet) اثر می گذارد ؛ این امر موجب درد و خشکی گردنی و گاهی علایم ارجاعی در اندام فوقانی می گردد .

علت  آرتروز مهره های گردن

شروع تغییرات تخریبی اولیه اغلب در نتیجه تروما است . در سایر موارد این ضایعات تظاهری از روند طبیعی فرسودگی می باشند .

پاتولوژی آرتروز مهره های گردن

شایع ترین محل ایجاد آرتروز در سه مهره گردنی تحتانی است . ابتدا تغییرات در مفاصل بین مهره ای مرکزی ( بین تنه های مهره ای ) و سپس در مفاصل بین مهره ای خلفی ( fact ) ایجاد می شود . در مفاصل مرکزی باریک شدگی دژنراتیودیسک بین مهره ای وجود داشته و واکنش استخوانی در حاشیه های مفصلی منجر به تشکیل استئوفیت یا زائده های استخوانی می شود . در مفاصل بین مهره ای خلفی تغییرات همانند استئوآرتریت در سایر مفاصل دو مفصلی می باشد . این تغییرات عبارتنداز تخریب غضروف مفصلی و تشکیل استئوفیت ها ( زائده های استخوانی ) در حاشیه های مفصلی .

آثار ثانویه : استئوفیت ها به طور شایعی موجب محدود شدن سوراخ بین مهره ای و کاهش فضا برای عبور اعصاب گردنی می شوند . در صورتی که اندازه این فضا به میزان بیشتری کاهش یابد ممکن است علایم تحت فشار قرار گرفتن عصب ظاهر شود . در موارد نادری ممکن است خود نخاع در نتیجه فشار استئوفیت ها در داخل ستون فقرات دچار آسیب گردد .

علایم بالینی  آرتروز مهره های گردن

محل بروز علایم در گردن , اندام فوقانی و یا در هر دو ناحیه می باشد . علایم گردنی بیشتر به صورت درد مبهم در قسمت پشت گردن , احساس خشکی و سائیدگی در هنگام حرکت می باشد .

معمولا این بیماران تا حدودی مستعد به تشدید دوره ای علایم می باشند که احتمالا از حرکات مکرر ناشی می شود . ممکن است یک درد ارجاعی ( referred pain ) مبهم در ناحیه شانه انتشار یابد و یا آنکه ممکن است علایم جدی تری در نتیجه آسیب یک یا چند عصب گردنی در محل سوراخ بین مهره ای ایجاد شود . تظاهر اصلی تحریک ریشه عصبی به صورت درد انتشاری ( radiating pain ) در طول عصب یا اعصاب گرفتار می باشد که اغلب به انگشتان می رسد . به علاوه ممکن است در دست پارستزی به صورت خارش و سوزش یا سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی ایجاد شود . ایجاد ضعف عضلانی قابل توجه ناشایع است .

در معاینه عضلات پشت گردن ممکن است تا حدودی حساس باشند اما دچار اسپاسم نیستند . حرکات به میزان قابل توجهی کاهش نمی یابند مگر در هنگام تشدید حاد علایم یا هنگامی که تغیرات دژنراتیو بسیار پیشرفت می نمایند . ایجاد کریپیتاسیون قابل سمع در هنگام حرکت شایع می باشد . در اندام فوقانی وجود ضعف حرکتی یا اختلال حسی نادر می باشد . با این وجود کاهش یک یا چند رفلکس تاندونی تا حدودی شایع است .

تظاهرات رادیوگرافیک  آرتروز مهره های گردن

ساییدگی گردن , آرتروز گردن ,  ساییدگی مهره گردن

در رادیوگرافی باریک شدگی فضای دیسک بین مهره ای و تشکیل استئوفیت ها در حاشیه های مهره بویژه در لبه قدامی دیده می شود . بهترین روش برای نشان دادن فشار استئوفیت بر روی سوراخ بین مهره ای استفاده از نماهای مایل می باشد .

تشخیص  آرتروز مهره های گردن

بایستی این بیماران را از سایر علل درد گردن و درد اندام فوقانی افتراق داد . سایر علل درد گردنی شامل فتق دیسک بین مهره ای , دنده گردنی ،سل یا عفونت پیوژنیک و تومورهایی هستند که ستون فقرات را درگیر می نمایند .

سایر علل درد اندام فوقانی عبارتند از : ضایعات شبکه عصبی , تومورهای دهانه فوقانی قفسه سینه ( pancoast ) ؛ دنده گردنی ،پرولاپس دیسک بین مهره ای , ضایعات شانه با درد انتشاری در قسمت فوقانی بازو , ضایعات استخوانی مانند تومور , ضایعات آرنج مانند آرنج تنیس بازان ( tennis elbow) , درگیری عصب اولنار در آرنج یا تحت فشار قرار گرفتن عصب مدیان در مچ دست .

عوارض  آرتروز مهره های گردن

در صورتی که کانال نخاعی به میزان قابل توجهی توسط استئوفیت ها باریک شود ممکن است نخاع دچار آسیب شده و هر چهار اندام و احتمالا مثانه گرفتار شوند . این عوارض وخیم اما ناشایع می باشند .

درمان  آرتروز مهره های گردن

با وجود آنکه ممکن است علایم آرتروز گردنی برای ماهها باقی مانده و تغییرات ساختمانی دائمی ایجاد شود اما این علایم تمایل زیادی دارند که خود بخود بهبود یابند . بنابراین هدف از درمان کمک به بهبودی طبیعی التهاب یا ادم بافتهای نرم است . در ، موارد خفیف این اقدامات عبارتند از داروهای مسکن و شکل های مختلف فیزیوتراپی ( گرمای رادیانت , اولتراسوند , ماساژ ، کشش گردن و ورزشهای ایزومتریک ) . همانطور که در شکل نشان داده شده دست را در جهتهای مختلف به سر فشار داده و بمدت ده ثانیه بدون ایجاد حرکت فشار داده میشود. این حرکت ده بار تکرار میشود. این ورزش برای تقویت عضلات گردن و کاهش درد آرتروز گردن بسیار موءثر می باشد. ,

 

ورزش گردن ,  گردن درد , ساییدگی گردن , آرتروز گردن

تراکشن گردن , گردن درد , ارتروز گردن, ساییدگی گردن , ساییدگی مهره

گردن بند , کولار گردنی ,  ساییدگی  گردن , آرتروز گردن

. گاهی استفاده از مانیپولاسیون توصیه می شود اما در هنگامی که استوفیت های وسیع وجود داشته باشد این کار خطرناک است زیرا می تواند منجر به آسیب نخاعی شود . بنابراین بایستی این عمل با احتیاط زیاد و توسط فردی ماهر صورت گیرد . در موارد شدیدتر صلاح این است که از استراحت و گردن بند مناسب که بایستی بر حسب شدت بیماری به مدت حدود دو تا چهار هفته پوشیده شود استفاده نمود . در موارد نادری که نخاع تحت فشار قرار می گیرد ممکن است جراحی اجتناب ناپذیر باشد .


آرتروز گردن

آرتروز, آرتروز مهره , ساییدگی مهره , ورزش گردن , دکتر ساییدگی , فیزیوتراپی گردن , توانبخشی شیراز , درمان درد گردن , درد گردن , درمان آرتروز , درمان ساییدگی, درمان آرتروز مهره در شیراز, متخصص ساییدگی مهره در شیراز, دکتر ساییدگی در شیراز, متخصص فیزیوتراپی گردن در شیراز, مرکز توانبخشی در شیراز , درمان درد گردن , درمان درد گردن در شیراز, درمان آرتروز در شیراز, درمان ساییدگی در شیراز, کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز

طبیبانه های حافظ

طبیبانه ترین شعر حافظ.....