English    العربی

خلاصه مطالب مهم نوار عصب

۱- انجام نوار عصب و عضله در بیماران زیر توصیه میشود:

 

الف ) بیمارانی که از پارستزی، احساس خواب رفتگی، مورمور شدن و برق گرفتگی در دستها یا پاها شکایت دارند.

ب ) بیمارانی که از دردهای رادیکولار رنج می برند.

ج) بیمارانی که از ضعف ماهیچه ها در دیستال یا پروکسیمال اندامها شکایت می کنند و یا در معاینات کلینیکی چنین یافته ای مشهود باشد.

د) بیمارانی که در معاینه بالینی، کاهش حس (هیپوستزی) یا افزایش حس (هیپرستزی) دارند.

ه) بیمارانی که در معاینه بالینی، کاهش رفلکسهای عمقی دارند.

و) بیمارانی که بدلیل تروما، مشکوک به ضایعات عصبی باشیم.

ز) بیماران مبتلا به فلج عصب صورتی

 

 

۲- نوار عصب در سندرم تونل کارپ (CTS) که بیشترین بیماران مراجعه کننده به کلینیک نوار عصب را تشکیل می دهند، حساسترین و دقیق ترین تست پاراکلینیک برای تشخیص و همچنین تعیین پیش آگهی، شدت بیماری، نحوه درمان و افتراق از بیماریهای مشابه همچون رادیکلوپاتی به حساب می آید. در ضمن، خواب رفتگی و پاراستزی دستها (بخصوص در هنگام خواب) شایعترین علامت بیماری می باشد.

۳- نوار عصب و عضله در نوروپاتیهای سیستمیک یا موضعی و فشاری، جهت تشخیص، افتراق از بیماریهای مشابه، تعیین محل و پیش آگهی آن و همچنین تعیین نوع فیبرهای درگیر و پاتوفیزیولوژی آن نقشی دارد.

۴- نوار عضله برای تشخیص میوپاتی یک تست اختصاصی است.

۵- نوار عصب و عضله تنها تکنیکی است که می تواند فعالیت .پلکسوسها را ارزیابی نماید

۶- هفت تا ده روز پس از تروما، می توان ضایعات نورآپراکسی را از آکسونوتمز، افتراق داد. علاوه بر این، در نوار عضله نیز پس از ۲ تا ۳ هفته علایم دى نرواسیون قابل مشاهده است.

۷- در رادیکلوپاتی و دیسکهای کمری یا گردنی، شدت فشار دیسک و یا عوامل دیگر بر روی ریشه اعصاب، توسط نوار عصب و عضله مشخص می شود و وضعیت کلینیکی بیمار با نوار عصب و عضله همخوانی بیشتری دارد تا CT Scan.

۸- توصیه می شود قبل از عمل جراحی دیسک، نوار عصب و عضله جهت بررسی وضعیت ریشه های عصبی و شدت ضایعه انجام شود.

۹ - رفکلس H، در نوار عصب جهت تشخیص رادیکلوپاتی S1 (که شایعترین رادیکلوپاتی است) تا ۹۰٪ موارد با MRI همخوانی دارد.

۱۰ - نوار عصب و عضله در فلج صورتی (Bell's Palsy) برای تعیین پیش آگهی و شدت آن یک تست منحصر به فرد به حساب می آید. در این بیماریها، رفلکس چشمک زن نیز برای بررسی کل مسیر رفلکس شامل عصب هفتم، عصب پنجم وPons  مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۱- برای تشخیص بیماری میاستنی، از تست مخصوصی بنام تست تحریک مداوم (RST) استفاده می شود که در ۶۵٪ تا ۸۵٪ موارد مثبت می باشد.

۱۲ - نوار عصب بینایی (VEP) برای تشخیصی Optic neuritis و M.S کاربرد دارد.

۱۳ - نوار عصب شنوایی(AEP یا ABR)، کل مسیر شنوایی را بررسی نموده و برای ارزیابی وضعیت شنوایی در نوزادان و بیماران هیستریک و همچنین تشخیصی MS و تومورهای CP angle استفاده می شود.

۱۴- در M.S و ضایعات نخاعی همچون میلوپاتی و تومور های نخاعی، اختلال در امواج SEP قابل مشاهده است.

 

 

راهنمای نحوه ی درخواست آزمایشی

جهت درخواست آزمایش نوار عصب و عضله می بایست به نکات زیر توجه نمود:

۱ - نوشتن خلاصه ای از تاریخچه و معاینه بالینی بیمار در برگ درخواست ضروری است چرا که نوار عصب و عضله در واقع تکمیل کننده ی تاریخچه و معاینه بالینی بیمار جهت رسیدن به تشخیصی نهایی است.

۲- برای انجام نوار عصب و عضله به آزمایش و یا آمادگی خاصی احتیاجی نیست اما در صورتیکه بیمار مبتلا به بیماریهایی همچون هپاتیت یا ایدز بوده و یا کمبود پلاکت و فاکتورهای انعقادی دارد، می بایست در برگه درخواست آزمایش قید گردد تا احتیاط لازم در این زمینه انجام شود.

۳- با توجه به اینکه در نوار عصب و عضله مقایسه دو اندام برای تشخیص و تعیین پیش آگهی بسیار مهم می باشد و عملاً بدون این مقایسه، تست مورد نظر ناقص می باشد لذا می بایست در برگه های درخواست آزمایشی از نوشتن نوار عصب و عضله برای یک اندام خودداری نمود. به طور مثال در صورتیکه حدس زده می شود بیمار دچار ضایعه ی عصب مدیان در دست راست می باشد، می بایست در تاریخچه، معاینه بالینی و تشخیص کلینیکی تأکید بر دست راست انجام شود اما در نهایت انجام نوار عصب و عضله برای دو اندام درخواست گردد.
در اینگونه موارد همانطور که در صفحات قبل توضیح داده شد برای تعیین شدت و پیش آگهی و گاهی اوقات حتی تشخیص ضایعه، می بایست دامنه امواج با طرف مقابل مقایسه گردد و اگر دامنه موج کمتر از ۱۰٪ طرف مقابل باشد نشانه شدت بیماری و پیش آگهی بد و در صورتیکه بالاتر از ۵۰٪ طرف سالم باشد نشانه پیش آگهی خوب می باشد.

۴- در بیماریهای سیستمیک همچون نوروپاتی، میوپاتی و بیماریهای نرون حرکتی که تمام اندامها درگیر می باشند، درخواست نوار عصب و عضله برای ۴ اندام قید گردد.


خلاصه مطالب مهم نوار عصب

خلاصه مطالب مهم نوار عصب, نوار عصب در شیراز, متخصص نوار شب در شیراز, کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز

طبیبانه های حافظ

طبیبانه ترین شعر حافظ.....