مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی )

مگنت تراپی یا مغناطیس درمانی جهت درمان بسیاری از دردهاي استخواني ، دردهای عضلانی و كاهش ادم و التهاب مورد استفاده قرار می گیرد.

مگنت تراپی برای قرن ها وجود داشته، درمانگران در چین، هند و مصر برای درمان های متفاوت، از مگنت استفاده می کردند.  از چهار هزار سال پیش ، اثرات درمانی مگنت را می دانستند و در درمان بیماری های جسمی و روحی استفاده می کردند . از قرن شانزدهم یک پزشک معروف سوئیسی به طور وسیع از مگنت در درمان بیماران استفاده کرد و از همان زمان مگنت تراپی در اروپا رواج یافت  .امروزه نیز از جریان های مغناطیسی کم فرکانس و کم شدت در بسیاری از درمان ها از جمله استئوآرتریتها ،ام اس ، سکته مغزی ، میگرن، آسیبهای عصبی محیطی، مشکلات مربوط به عضلات کف لگن ، شکستگیها، جوش نخوردگیهای استخوانی و پوکی استخوان، زخمها ،  کمردرد و کل دردهای ارتوپدی و نورولوژی و.… استفاده می شود  .میدان های الکترومغناطیسی و مگنتیک در سرتاسر کره زمین با شدت های مختلف وجود دارد که با مقیاسهایی چون تسلا و گوس ، سنجیده می شود . شدت میدان مغناطیسی زمین:100  میکرو تسلا ، ام آر آی 1/5 تا 3 تسلا و اهداف درمانی1 تا 10 میلی تسلا میباشد.
مگنت با اثر بر روی آهن خون و افزایش تولید اکسیژن در بافت، اثر بر روی مغز و غده پینئال و پایانه های عصبی و افزایش ترشح ملاتونین، سرتونین و دیگر کاهنده های درد، یونیزاسیون خون و افزایش  جریان خون و انتقال میدان به کل بدن و نیز اثر در سطح سلولی با اثر بر فعالیت ATP، افزایش جذب  پروتئین و محتوای DNA، تحریك ساخت پروستوگلاندینE و افزایش تبادلات غشاء سلولی میتواند در درمان بسیاری از بیماریها کاربرد داشته باشد.

متعاقب این اثرات: اثرات ضد درد، ضد التهاب ، ضد ادم و تحریك سیستم قلبی – عروقی به ویژه به صورت محیطی، تسهیل در بازسازی بافت نرم، ترمیم زخم، اثر مثبت بر روی سیستم ایمنی، نرمال کردن امواج مغزی، اثر بر ساختار کلاژنی استخوانها و تغییر در کیفیت و حالت انرژتیك بافت مطرح می شود  .
مگنت ،پروسه تبادلات کلسیم در متابولیسم استخوانی را نیز بهتر می کند و به هماهنگی عمل سیگنالی نیز کمك می کند و از این طریق باعث افزایش توده استخوانی می شود.
همچنین میدان مغناطیسی میتواند بر روی بافتهای پیزوالکترونیك بدن از جمله ساختارهای کلاژنی استخوانها وکراتین اثر گذاشته و براساس قانون وولف باعث مکانیکال دفورمیشن و مکانیکال استرس و افزایش استخوان سازی شود.

بیماری های قابل درمان با استفاده از مگنت تراپی:
انواع دردهای عضلانی ، اسکلتی و مفصلی
محدودیت های حرکتی  و ضعف اندامها
بعد از شکستگی، در رفتگی و یا جراحی
بیماریهای سیستم اعصاب محیطی
بیماریهای ارتوپدی و روماتیسمی (روماتوئید آرتریت ، استئوپروز ، تاندونیتها و ....)
بعد از شکستگیها و جوش نخوردگیهای استخوان (در سال 1979سازمان غذا و دارو آمریکا مگنت را در درمان جوش نخوردگیهای استخوان تایید نموده است.)
صدمات ورزشی
بازتوانی ریوی
سردردها شامل سردردهایی با منشاء گردنی و میگرن
کمك در توانبخشی بیماران با صدمات مغزی نظیر فلج مغزی (وآسیبهای مغزی و نخاعی جهت تسهیل در توانبخشی بیماران پس از گذراندن فاز حاد)
بیماری هایی که مربوط به عضلات کف لگن و دردهای لگنی است.
تسهیل در ترمیم بافتهای نرم و زخمها
تقویت سیستم ایمنی

مگنت تراپی , مغناطیس درمانی, مگنت, درمان درد ,

مزیتهای استفاده از مگنت تراپی:
غیر گرمایی بودن جریانهای مغناطیسی متغیر در مگنت تراپی.
در فاز حاد بیماریها می توان از آن استفاده کرد.
در روند درمان با بانداژ، لباس، گچ، ایمپلنت های فلزی داخلی و خارجی، می توان در معرض  میدان مغناطیسی متغیر قرار گرفت و هیچ منع استفاده ای برای آن وجود ندارد.
استفاده از دستگاه و میدان برای کودکان منعی ندارد.

موارد عدم استفاده از مگنت تراپی:
خونریزی غیر قابل کنترل
حاملگی
وجود دستگاههای الکتریکی داخل بدن مثل پیس میکر
وجود هر گونه بدخیمی (سرطان) در ناحیه مورد درمان

مگنت تراپی ( مغناطیس درمانی )

مغناطیس درمانی, دکتر ساعد رحیمی نژاد, مگنت تراپی ,شيراز,درد, استخوان,پوكي استخوان,استئوپروز