اوزون تراپی

گاز اوزون از ترکیب سه اتم اکسیژن و تحت شرایط خاص تولید می گردد. این گاز بدلیل خاصیت ضد التهابی اخیرا" بعنوان یک روش درمانی برای کاهش درد و التهاب در ساییدگی مفاصل مورد استفاده قرار گرفته است.

یکی از درمانهای رایج و بسیار موءثر در ساییدگی مفاصل ، دردهای مفصلی و روماتیسم مفصلی ، تزریق استروئید و اخیرا" اوزون بطور مستقیم داخل مفصل است.

اوزون تراپی چیست؟

ozone therapy , ozone , injection, اوزون تراپی , تزریق گاز اوزون

گاز اوزون از ترکیب سه اتم اکسیژن و تحت شرایط خاص تولید می کردد.این گاز دارای خواص منحصر بفردی می باشد. بیش از پنجاه سال از اولین کاربرد پزشکی آن می گذرد. اخیرا" از این گاز بدلیل اثرات ضد التهابی آن در درمان ساییدگی مفصل و درمان دیسک و التهاب بافتهای نرم استفاده گردیده است.

تاثیرات گاز اوزون

1) کاهش التهاب بافت :زمانی که گاز اوزون داخل مفصل یا بافت مورد نظر میشود ، سطح آنزیمهای کاهش دهنده التهاب افزایش یافته و سبب کنترل و کاهش التهاب می گردد.
2)تحریک ترمیم سلولی و بافتی : گاز اوزون طی ترکیب با بافتهای اطراف موجب می گردد رشد سلولی تحریک شده و سلولها شروع به ترمیم و جوان سازی نمایند.

3) افزایش خون رسانی به بافت آسیب دیده :اوزون پس از تزریق موجب می گردد سیستم گردش خون در محل تزریق بهبود یافته و به تبع آن انتقال اکسیژن و مواد غذایی به بافت افزایش یافته و به بهبود کمک می کند.

4) افزایش کارایی گلبول های سفید : وجود اوزون موجب افزایش چشمگیر اکسیژن در بافت شده و گلبولهای سفید در حضور اکسیژن فعال تر گردیده و توان حذف عفونت و ترمیم عارضه بافتی دو چندان میشود. از این خاصیت برای ضد عفونی زخمها و همچنین درمان عفونت در پای دیابتی ها نیز استفاده میشود

نحوه درمان :

گاز اوزون پس از تولید توسط دستگاه بصورت استریل با دوز مشخص ( بسته به محل تزریق ) وارد سرنگ نموده و در بافت یا مفصل مربوطه تزریق می گردد. تزریق معمولا به فاصله یک تا دو هفته تکرار شده و ترجیحا" می بایست سه بار تکرار گردد. پس از تزریق بیمار می تواند به فعالیتهای خود ادامه داده اما حداقل یک هفته پس از تزریق می بایست از فعالیت سنگین اجتناب نماید.

روشهای دیگر تزریق مفصلی :

الف ) استفاده از کورتون یا استروئید : استروئیدها داروهای قوی ضد التهاب بوده که پس از کشف آن انقلابی در پزشکی ایجاد گردید. گر چه استفاده طولانی مدت آن عوارض جبران ناپذیری می تواند داشته باشد اما استفاده صحیح از آنها .در بسیاری از موارد می تواند باعث درمان فوری و موءثر بیمار گردد. برای تزریق استروئید ها اغلب از داروی تریامسینولون یا متیل پردنیزولون همراه با لیدوکائین ( به عنوان بی حس کننده ) استفاده میشود

ب) تزریق ژل : استفاده از ژلهای روان کننده مفصل( هیالورونیک اسید ) یکی از درمانهای رایج بوده که در مدت بین 6 تا 8 ماه می تواند موجب بهبود حرکتی مفصل بیمار شود. تزریق معمولا سه بار به فواصل یک هفته تکرار میشود.
ج) تزریق پی آر |پی : در این روش ابتدا پلاکت خون فرآوری شده و سپس به داخل مفصل تزریق می گردد. هنوز شواهد علمی برای ارجح بودن آن نسبت به تزریق استروئید یا ژل در دست نمی باشد.

اوزون تراپی

اوزون تراپی , ازن تراپی , ازون تراپی , درمان با اوزون , ساییدگی زانو , ساییدگی مچ پا , ساییدگی شانه, ازن تراپی در شیراز , توانبخشی در شیراز, مرکز توانبخشی در شیراز, درمان ساییدگی شانه در شیراز, درمان ساییدگی زانو در شیراز, متخصص ساییدگی مچ پا در شیراز, متخصص ساییدگی شانه در شیراز, کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز