شاک ویو تراپی

دستگاه شاک ویو ابتدا بعنوان سنگ شکن مورد استفاده قرار گرفت اما هم اکنون برای درمان خار پاشنه ، التهاب فاشیای کف پا ، التهاب تاندون آشیل و تاندونیتهای مقاوم به درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

شاک ویو , خار پاشنه ,  توانبخشی در خار پاشنه

امواج شاک ويو (Shockwave) در تعریف به معنای انتقال مقدار بسیار زیادی انرژی در زمان بسیار کوتاه با  سرعتی  بالاتر  از سرعت صوت می باشد، بنابراین شاک ویو تراپی (Shockwave therapy) به معنای استفاده درمانی از ویژگی های این امواج می باشد. از آنجایی که منبع تامین کننده چنین انرژی بالایی ساخت بشر بوده و این انرژی از خارج  بدن  به  بافت  هدف  انتقال  پیدا  می کند،  بنابراین  واژه اكستراكورپورال شاک  ويوتراپی (Exteracorporal Shockwave Therapy) (ESWT)  واژه کامل برای این روش درمانی می باشد.

شاک ویو , خار پاشنه ,  توانبخشی در خار پاشنه
در سال 1980 و پس از مطالعات متفاوت، برای اولین بار از قدرت بالای این امواج در پزشکی برای تخریب سنگ کلیه استفاده گردید. در سال 1987 اولین شواهد استفاده از این روش ارائه  گردید. سپس در سال 1997 برای درمان  كلسيفيكاسيون تاندون ناحیه شانه به کار رفت، با تشکیل انجمن اروپایی شاك ويوتراپی ضایعات اسکلتی –عضلانی در سال 1997 ، رویکرد جدیدی در استفاده از این امواج پر انرژی برای درمان بافت های مختلف بدن صورت گرفت . گرچه رویکرد درمانی برای این روش درمانی بر روی سه نوع ضایعه شامل: 1) التهاب فاشیای کف پا  و خار پاشنه ،2) كلسيفيكاسيون تاندونی ناحیه شانه و 3) التهاب اپی كنديل خارجی استخوان بازو یا همان آرنج تنیس بازان متمرکز گردید بطوریکه پس از تحقیقات مختلف بر روی این ضایعات ، تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای دو مورد التهاب فاشیای کف پا ( Plantar fasciitis  ) و آرنج تنیس بازان (  Tennis elbow ) با استفاده از تجهیزاتی خاص داده شد. اثرات مثبت کاربرد شاک ویو بر روی این نواحی به تدریج باعث استفاده از این روش درمانی در حوزه های طب فیزیکی و توانبخشی ، فیزیوتراپی و ارتوپدی گرديد.

آرنج تنیس بازان, و التهاب تاندون ,  درد آرنج , شاک ویو در آرنج تنیس بازان

شاک ویو , خار پاشنه ,  توانبخشی در خار پاشنه ,  شانه درد

گرچه بايد ذكر كرد كه استفاده از شاک ویو  در شرايطي قابل انجام است كه ضايعه مورد هدف "مزمن" و  "مقاوم" به ساير درمانهای غير جراحی باشد.
شاک ویو باعث افزایش جریان خون و متابولیسم محل درمان می گردد و معمولا پس از دو تا سه جلسه درمان ، در 80 درصد بیماران درد آنها بطور کامل یا بطور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

موارد منع منصرف شاک ویو :
الف ) تومورها و عفونت های استخوانی
ب) بیماری های متابولیک استخوانی
ج) قبل از بسته شدن صفحه رشد
د) در حاملگی

مدت درمان با شاک ویو  :
درمان معمولا" بمدت 5 تا 10 دقیقه بطول می انجامد.بطور معمول فاصله جلسات درمان یک هفته بوده و حداقل سه تا پنج جلسه درمان انجام می شود. البته فاصله  و تعداد جلسات بسته به نوع بیماری و بر اساس نظر پزشک معالج می تواند تغییر کند.

برای آشنایی بیشتر با خار پاشنه و التهاب نیام کف پا ، اینجا را کلیک کنید.

شاک ویو تراپی

شاک ویو , خار پاشنه , التهاب تاندون , فاشیت پلانتار, التهاب فاشیای کف پا , درد پاشنه, فیزیوتراپی , فیزیوتراپی در شیراز, متخصص فیزیوتراپی در شیراز, درمان خار پاشنه در شیراز, متخصص درمان التهاب تاندون در شیراز, درمان التهاب فاشیای کف پا در شیراز, درمان درد پاشنه در شیراز, کلینیک درد ,کلینیک درد دکتر ساعد رحیمی نژاد ,دکتر ساعد رحیمی نژاد, کلینیک درد شیراز